یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
حال و هوای انتخابات در قم با بیش از ۵ هزار رای‌اولی‌

حوزه/ چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز هشتم تیرماه در حالی آغاز شد که رای‌اولی‌ها حال و هوای حوزه‌های انتخاباتی را تغییر داده‌اند، آنها در این انتخابات با شور و هیجان خاصی برای آینده ایران نقش‌آفرینی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور از صبح امروز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و نمایندگی‌های ایران در سایر کشورها آغاز شد.

آقایان «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بودند که زاکانی و قاضی زاده هاشمی از ادامه مسیر انصراف دادند.

در این خصوص، برنامه‌های انتخاباتی از تاریخ ۲۸ خرداد آغاز شد و تا ۵ تیر ادامه داشت، نامزدهای ریاست جمهوری در این مدت زمانی برنامه‌های خود در حوزه‌های مختلف را عنوان کرده و براین اساس مشخص شد که هر کدام به چه موضوعاتی قرار است که توجه کنند.

در یک ماه گذشته آحاد جامعه در این ایام توجه خود را معطوف به نامزدهای انتخاباتی و برنامه‌های آنان کرده‌اند تا بهترین گزینه را برای ریاست جمهوری ۴ سال آینده ایران انتخاب کنند. در این میان دانش‌آموزان هم بویژه رای اولی‌ها در این مدت نامزدهای انتخاباتی را زیر نظر داشته تا بتوانند در آینده ایران سهیم باشند.

بر اساس اعلام حسن محبوبی، مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری قم، تعداد رأی اولی ها برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در استان، ۵۵۰۰ نفر است که از این تعداد ۲۸۰۰ نفر پسر و ۲۷۰۰ نفر دختر هستند.

وی افزود: طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سن واجدین شرایط باید ۱۸ سال تمام باشد؛ بنابراین کلیه متولدین روز ۸ تیرماه سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با همراه داشتن شناسنامه یا کارت ملی در روز جمعه مورخ ۱۴۰۳/۴/۸ در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کنند.

محبوبی گفت: واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از مدارک شناسایی شامل کارت ملی یا شناسنامه را به همراه خود داشته باشند.

وی بیان کرد: هشت هیئت‌ اجرایی در استان تشکیل شده که پنج هیئت اجرایی در بخش‌ها و سه هیئت در شهرستان‌ کهک، جعفرآباد و قم است.

در واقع رای‌ اولی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری شور و حالی بیشتر و متفاوت‌تری برای حضور در جشن تکلیف سیاسی خود را دارند چراکه تجربه اولین رای همیشه در ذهن‌های آنها باقی می‌ماند.

همچنین این تعداد از افراد که پیشتر نمی‌توانستند به صورت مستقیم نظرات خود را در انتخابات مهم کشور تاثیر دهند، اکنون پای صندوق‌های رای می‌آیند و نقش آفرینی را تجربه می‌کنند و هرچند که از سال‌های گذشته حافظه سیاسی آنها فعال شده اما بطور جدی از امسال و این انتخابات خاطره‌های ملی آنها شکل می‌گیرد.

در این راستا، به گفت‌وگو با برخی از رای‌اولی‌ها پرداختیم تا نظر آنها درباره رای دادن و معیارهای انتخاب رئیس جمهور آینده از نگاه آنها را بیشتر بدانیم.

رئیس جمهور مدافع حقوق زن و خانواده باشد

هلنا دانش‌آموزان پایه دوازدهم است که امسال رای اولی محسوب می‌شود که به خبرنگار حوزه نیوز گفت: امسال در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده ام، چون می‌خواهم در آینده کشورم سهیم باشم.

وی که سالهاست در عرصه نوازندگی(گیتار) فعال است، افزود: با وجود اینکه پخش مناظرات در زمان امتحانات نهایی ما بود اما من سعی کردم از تلویزیون و شبکه‌های مجازی نظرات و گفت‌و شنود نامزدهای انتخاباتی را بشنوم و حتی از هر فرصتی چه در پارک و چه در کلاس آموزشی نسبت به این موضوع با دوستانم بحث می کردیم تا بتوانم تصمیم‌ نهایی را بگیرم.

این دانش‌آموز بیان کرد: ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را مدنظر قرار دادم و همچنین نظر نامزدهای انتخاباتی در حوزه بانوان برایم اهمیت بسیاری داشت. رئیس جمهور یک کشور باید مدافع حقوق زن و خانواده باشد و نسبت به رفاه آحاد جامعه برنامه کاربردی و عملیاتی داشته باشد نه اینکه روی کاغذ فقط ارائه کند.

کشور نیازمند برنامه های اقتصادی کاربردی و عملیاتی است

پارسا یکی دیگر از رای اولی‌هاست که درباره حضورش در انتخابات گفت: از سال‌های قبل هم انتخابات برایم اهمیت داشت چرا که پدرم همیشه نسبت به فعال بودن تک تک اعضای خانواده در محافل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تأکید داشت و خودش در انجام این امور اولین نفر بود. یکی از این عرصه ها، انتخابات بود و همیشه می‌خواستم که خودم بتوانم رای دهم. پیش از این من با پدر و مادرم صحبت می‌کردم و سعی داشتم که آنها را به نامزد مورد نظر خودم ترغیب کنم اما امسال خودم حق رای دارم و این موضوع برایم شیرین است.

وی که مدت هاست به ورزش والیبال اهتمام دارد، افزود: مناظره‌های انتخاباتی حال و هوای خاصی در جمع‌های دوستانه ما به راه انداخت، من هم از بعد جدی و بیان نظرات به این برنامه‌ها نگاه کردم و هم شوخی‌هایی که مردم با نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی می‌کنند، برایم جالب است.

پارسا عنوان کرد: انتخاب ما بیشتر از ۴ سال از سرنوشت کشور را هم مشخص می‌کند چراکه هر طرح و اقدام در دولت‌ها تا سال‌ها بعد هم اثر دارد، بنابراین باید شخصی را انتخاب کنیم که برنامه‌ریزی‌های منظم و کارشناسی دارد.

سپیده دیگر دانش آموز رأی اولی گفت: رسیدگی به مشاغل و اقتصاد کشور مهم‌ترین بعد برای انتخاب من است، وقتی تورم در جامعه زیاد می‌شود من و امثال من از آینده می‌ترسیم و به دنبال نوری هستیم که مسیر را برای ما روشن کند.

وی افزود: از یک ماه گذشته در جمع‌های دانشجویان و احزاب مختلف هم شرکت کردم تا بدانم هر طیف چه نظراتی دارند.

سپیده بیان کرد: انتخاب رئیس جمهور اهمیت بسیاری دارد چراکه جامعه برپایه عملکرد و سیاست دولت‌ها پیش می‌رود. من با توجه به گذشته و سابقه‌های هر نامزد انتخاباتی تصمیم می‌گیرم که به چه کسی رای دهم چراکه عمل کردن مهم‌تر از شعار و حرف است.

این دانشجوی رای اولی ادامه داد: سال‌های گذشته هم دلم می‌خواست که رای دهم و در برنامه‌های انتخاباتی شرکت کنم، این برنامه‌های بویژه ریاست جمهوری شور و هیجان خاصی را در میان مردم برمی‌انگیزد که همه می‌خواهیم در این موضوع سهیم باشیم.

شرکت در انتخابات اعتماد به نفس ما را بالا می‌برد/فیلترینگ را دریابید

پریسا دیگر دانش آموز پایه دوازدهم که امسال برای اولین بار می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. در این خصوص گفت: رای دادن و شرکت در انتخابات اعتماد به نفس ما را در نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف بالا می‌برد. ما جوانان سال‌ها مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی را آموخته‌ایم و اکنون زمان آن است که در رئیس جمهور آینده به دنبال مطالبات خود باشیم.

وی افزود: توجه به حقوق زنان، ایجاد شغل، کاهش تورم و تلاش برای استقلال بیشتر کشور معیارهای مورد توجه من برای انتخاب فرد اصلح است، همچنین با توجه به اینکه در آینده قرار است که معلم شوم، به نظرات نامزدهای انتخاباتی در حوزه آموزش و پرورش هم توجه جدی کردم.

پریسا که معتقد است وابستگی زیادی به بازیهای رایانه ای دارد، ادامه داد: امیدوارم دولت بعدی نسبت به مسائل مربوط به فیلترینگ و ساماندهی فضای مجازی اهتمام جدی داشته باشد.

فردی که حرف‌هایش به عمل نزدیک بود را انتخاب کرده ام

زینب دانش‌آموز کلاس دوازدهم و رای اولی است، او درباره حضورش در انتخابات گفت: معتقدم رای ما می‌تواند آینده کشور را بسازد، باید فردی را که نظرات مناسب‌تری دارد را انتخاب کنیم تا از به سمت ایرانی آباد پیش رویم. من امسال برنامه‌های انتخاباتی در آزمون‌های نهایی برگزار شد اما سعی کردم از طریق رسانه‌های مکتوب از گفت‌و شنود نامزدهای انتخاباتی مطلع شوم.

این دانش‌آموزعنوان کرد: برخی از نامزدها موضع‌های متفاوتی باهم داشتند و وعده‌هایی دادند، من نامزدی را انتخاب می‌کنم که حرف‌هایش به عمل نزدیک‌تر باشد و صادقانه با مردم سخن گفته باشد.

زینب گفت: افرادی که شعار و وعده‌های غیرواقعی بدهند را نمی‌توانم انتخاب کنم چراکه آینده کشور به عملکرد و صداقت آنها بستگی دارد.

وی تصریح کرد: حرف از انتخابات که می‌شود برخی سر یک دوراهی در انتخاب فرد اصلح یا فردی نزدیک به یک تفکر خاص گیر می‌کنند، اما ما بچه ها واقع گرا هستیم و می توانیم غلّوها را تشخیص دهیم و به واقعیت رأی بدهیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha